Partnerzy serwisu:
Mobilność

Robert Lewandowski o wykluczeniu transportowym na rzecz kampanii UNICEF Polska

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
03-05-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Robert Lewandowski o wykluczeniu transportowym na rzecz kampanii UNICEF Polska
fot. UNICEF Polska
Ambasador UNICEF Polska, Robert Lewandowski dzieli się osobistą historią z dzieciństwa, by zwrócić uwagę na wciąż aktualny problem wykluczenia transportowego wśród dzieci i młodzieży. Codzienne wielogodzinne dojazdy, które kiedyś utrudniały mu rozwój, dziś nadal są rzeczywistością tysięcy młodych ludzi w Polsce. Nowa kampania UNICEF Polska pokazuje, że brak dostępu do komunikacji publicznej to nie tylko niedogodność, ale realna bariera w dostępie do edukacji i rozwoju.

Dojazd nie powinien być przeszkodą w realizowaniu marzeń – ale dla wielu młodych ludzi w Polsce wciąż nią jest. Kampania UNICEF Polska, wspierana przez Roberta Lewandowskiego, przypomina, jak bardzo miejsce zamieszkania może determinować przyszłość dziecka. W oparciu o poruszające wspomnienia piłkarza i dane z najnowszego raportu organizacja apeluje o systemowe zmiany, które pozwolą każdemu dziecku – niezależnie od kodu pocztowego – rozwijać swoje talenty i uczestniczyć w życiu społecznym.

Doświadczenia Lewego

– Codzienne, długotrwałe i skomplikowane dojazdy na treningi oznaczały stratę czasu i brak możliwości realizacji innych aktywności typowych dla nastolatka – podkreśla Robert Lewandowski, Ambasador UNICEF Polska. Opowiadając o doświadczeniach z dzieciństwa, przybliża problem wykluczenia transportowego dzieci i młodzieży, który wciąż dotyka co szóste dziecko w Polsce w wieku od 12 do 19 lat.

Wspominając czasy, gdy jako młody chłopak musiał z rodzinnej wsi Leszno w województwie mazowieckim dojeżdżać na treningi do Warszawy, Robert Lewandowski podkreśla, jak bardzo czasochłonne były jego dojazdy.

– Najpierw musiałem wsiąść do takiego busika, który dojeżdżał do granic Warszawy. Tam musiałem się przesiąść, w tramwaj – już nie pamiętam jaki to był numer – ale z tramwaju musiałem później dojechać do autobusu i chyba, jak już wsiadłem do autobusu, to wtedy dojeżdżałem na Varsovię. Ten dojazd zajmował pewnie od 1,5 do 2 godzin, w zależności od tego, czy zdążyłem na wszystkie busy, tramwaje i autobusy – mówi Robert Lewandowski w specjalnym materiale przygotowanym przez UNICEF Polska.

Raport UNICEF

Sporo się zmieniło od pierwszych treningów Lewandowskiego na Varsovii, a trasa, którą wtedy pokonywał dziś wygląda trochę inaczej. Pojawiły się połączenia, które sprawiają, że droga z Leszna jest odrobinę łatwiejsza, ale wciąż zajmuje więcej niż godzinę. Jednak rzeczywistość niektórych dzieci w Polsce nadal wygląda podobnie.

– Niestety jest wiele miejsc w Polsce, gdzie dzieci i młodzież są dotknięci problemem wykluczenia transportowego właśnie ze względu na brak komunikacji publicznej lub sposób, w jaki ona funkcjonuje. Tysiące najmłodszych musi rezygnować ze swoich pasji, aktywności pozaszkolnych i spotkań ze znajomymi, ponieważ nie mogą na nie dojechać. Młodzież w małych miejscowościach kieruje się kryteriami dojazdu przy wyborze szkoły średniej, co wpływa na ich przyszłość – zauważa Renata Bem, dyrektor generalna UNICEF Polska.

– Cieszę się, że Robert Lewandowski podzielił się z nami swoimi doświadczeniami z dzieciństwa. Choć wiele się od tego czasu zmieniło, raport UNICEF Polska pokazuje jednak, że wykluczenie transportowe nadal dotyka tysiące dzieci w kraju – dodała.

Według raportu UNICEF Polska co szóste dziecko w wieku 12-19 lat jest zagrożone wykluczeniem transportowym. Problem braku możliwości dojazdu stwarza poważną barierę dla realizacji pełni praw dzieci, zasad równości społecznej i długoterminowych szans rozwoju najmłodszych. Bez szybkich i skoordynowanych działań tysiące młodych ludzi nadal będą napotykać bariery w dostępie do edukacji, opieki zdrowotnej, rekreacji i kontaktów społecznych – wyłącznie ze względu na miejsce zamieszkania. Zapewnienie sprawiedliwego, niezawodnego i przystępnego transportu dla całej młodzieży to fundamentalny warunek budowania inkluzywnego i prosperującego społeczeństwa.

W tym celu, w planowanych rozwiązaniach należy uwzględnić odmienną specyfikę małych i średnich miast w kontekście dostępu dzieci i młodzieży do usług i innych celów ich podróży. Kluczowe jest też dostosowanie rozkładów jazdy do potrzeb młodych oraz podniesienie poziomu bezpieczeństwa w transporcie publicznym. Ponadto warto zwiększyć poziom partycypacji społecznej młodych osób przy organizacji i planowaniu przewozów, a także poprawić dostęp do informacji o siatce połączeń.

Rozmowę z Robertem Lewandowskim na temat wykluczenia transportowego oraz raport autorstwa UNICEF na ten temat znajdziecie tutaj.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
x